lördag 12 maj 2018

Äckliga små kryp....

Alla som känner mig vet att jag är löjligt rädd för spindlar (hade till och med svårt att lägga upp den här bilden ovan....) och ogillar alla sorts småkryp... men det här med fästingar är ju det äckligaste.... fy sjutton va äckliga dom är.... vad gör dom för nytta? Antar att dom är mat till några fåglar men ändå.... dom sprider smittor och är allmänt otäcka. Nu när vi har Presley så har vi fått plocka fästingar i stort sett varje dag den senaste veckan.... otroligt äckligt. Dom sätter sig i all hans päls och kryper långt in för att sen sätta sig och ta hans blod så dom blir feta och ännu äckligare.... sen om man råkar få tag på en i hans päls och ska ta bort den så spricker den och man blir äcklig på fingrarna.... URK....

Frågan är om man kan bespruta trädgården på nått sätt så att inga fästingar alls kommer in på vår tomt? Svårt när vi har rådjur som strosar över tomte hela tiden och släpper alla dessa äckliga små kryp över hela gräsmattan och i alla buskar....

Märks det att jag är äcklad och irriterad över FÄSTINGAR???? Titta bara va äckliga dom är!!!!
Vi har gett Presley tabletter som ska göra att fästingarna dör när dom sätter sig på honom men det verkar ju inte fungera så jättebra så nu håller jag på att söka hela nätet på vad som är mest effektivt. För dom ska bort dom äckliga sakerna.... jag vill inte ha dom varken på honom eller på oss människor...

Det verkar som att det smällt till i år och det är mer fästingar än någonsin.... i alla fall här omkring så nu har jag tvingat alla i familjen att kolla sig noga innan sängdags.... Melody har haft Borrellia en gång och det var inte kul och sen om man får TBE är ju ännu värre....

Be careful out there my friends!!
Kram ❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pandemin tar aldrig slut...

Vänner.... Ett år har gått sedan jag skrev sist... och vilket konstigt år! Mycket har hänt men ändå är allting likadant, vi jobbar fortfar...