onsdag 11 april 2018

Att vara hundägare

Jag älskar Presley otroligt mycket och är så fruktansvärt glad att vi tog beslutet att köpa honom där i November. MEN, det är också vansinnigt jobbigt, påfrestande och irriterande med en hundvalp som inte alls vill samma sak som en själv.

Han är för det mesta följsam och redo att lära sig nya saker men ibland är det som om att han bara inte vill fatta. Som att när vi sitter i soffan så fattar han fortfarande inte att han inte får bita mig (om även kärleksfullt) och han går på och på och till slut måste jag blir jättearg på honom och lyfta ner honom på golvet. Detta gör jag minst 10 gånger per dag. Hur svårt ska det vara att fatta? Enligt olika listor om världens smartaste hundraser så hamnar Shetland Sheepdog på plats nr 6..... hm... ibland undrar jag om vår lilla Presley tillhör något slags undantag där. Eller så är det så att han verkligen är smart. Han fattar att han får en reaktion från mig och det är vad han vill.

Vi har en bjällra vid altandörren som han lärt sig att slå på med nosen när han vill ut. Jättebra tyckte vi!! Hahahaha.... nu slår han på den där förbannande bjällran i tid och otid. Om vi inte genast öppnar dörren så tar han till tassen och drämmer till den så den nästan ramlar av kroken.... Galenpanna! Och när man väl masar till sig dörren och öppnar, ja då står han bara där och vill inte alls ut... men han har fått uppmärksamheten!! Det är lagom kul när det händer kl 04:00 på morgonen och han inte alls vill ut och kissa utan bara få upp en ur sängen....hm...

Nu har vi börjat titta på om vi kan installera en hundlucka i altandörren så han kan gå ut och in som han själv vill. Jag har sett på nätet att det finns en sort som läser av hans chip så att bara han kan gå igenom luckan. Smart ju! Så om grannarnas katter kommer och ska gå in så öppnas inte luckan. Att man inte kommit på en sån bra uppfinning själv och tagit patent på? Nu när det börjar bli vår och sommar så är det ju lättare att ha öppet hela tiden så han får gå ut och in som han vill vilket kommer att bli jätteskönt. I helgen ska Håkan sätta stängsel runt tomten så att vi kan öppna upp mer än bara altanen för honom att leka på.

Idag satt jag upp fasadflaggan och Presley blev livrädd.... sötis... han undrar vad det är för något som blåser och han står och morrar och skäller på den. Det är så mycket som är nytt för honom. Myror tex, vi har kommit på honom med att leka med dem för att sen smaska i sig dem som delikatesser... Varning alla kryp och smådjur därute, snart kommer han och leker med er!! :-)

Fina älskade Presley!

Kram ❤🐶

3 kommentarer:

  1. Välkommen till bloggosfären, Tina! Det ska bli spännande att följa dig och hoppas på många bilder på Presley! :-) /Elisabeth

    SvaraRadera

Pandemin tar aldrig slut...

Vänner.... Ett år har gått sedan jag skrev sist... och vilket konstigt år! Mycket har hänt men ändå är allting likadant, vi jobbar fortfar...