söndag 29 april 2018

Kärt barn har många namn....


Det är ju roligt det här med namn och smeknamn.... Jag är döpt till Christina men kallas för det mesta för Tina (jag presenterar mig nästan alltid som Tina). I skolan kallades jag alltid för Christina eller, som dom tuffa killarna kallade mig: "Krig-Stina".... undrar varför? Jag som var så snäll och beskedlig på den tiden. Min pappa kallade mig för "Tini-Tonks" eller "Tonkers". Håkan säger "gumsan" och barnen "mamma"..... Många namn på lilla mej....

När vi skulle välja namn till barnen så ville vi ha lite mer "internationella" namn och inte typiskt svenska tilltalsnamn så vi döpte dom helt enkelt efter sprit-sorter... Gordon och Melody.... Storebror och lillasyster....

Gordons gin är ju välkänt så det visste vi fanns men vi blev lite förvånade när vi hittade Melody på en sprithylla på en Mercadona i Spanien.... 😁. Skämt åsido, vi valde namnen för att vi gillade dom helt enkelt.

Dom har lite mer "vanliga" mellan namn.... Gordon Hans William och Melody Maj Christina. Lite efter mig, lite efter farmor & farfar och efter mormor & morfar... Fint tycker ju vi förstås.

Det är ju ett stort ansvar det där med att ge barnen namn. En gång var min syrra på en mässa (tror jag det var) och hälsade på en massa folk och fram kommer det en kille och sträcker fram handen och säger "Inge Snygg".... Hur kan man heta Inge Snygg??? På riktigt?? Hur tänkte föräldrarna där....?? Jag tror vi döper pöjken till Inge för det passar så bra till vårt efternamn Snygg....?? Tydligen var han inge snygg heller....

På en av mina arbetsplatser så hade vi 2 tanter som jobbade ihop med arkivering (tror jag det var) och dom hette Herta och Märta.... Härta-Märta blev ju ett begrepp... Gulligt egentligen...

Och så har vi ju namn på husdjur också..... det är ju kul.... Presley hade vi tänkt på länge för en hund och när vi hämtade honom så var han en Presley. Melody ville hellre att han skulle heta Cooper men det får bli nästa hund... kanske.... Farmor kallar Presley för Putte för hon kommer aldrig ihåg vad han heter... hahaha... Gulligt...

Mina skogskatter som jag hade för många år sedan hette Tintin och Tanja. Jag ville ha några namn som började på T som Tina... så att vi var som en familj på T liksom hela gänget.... Håkan hade en katt när vi träffades som hette Snoozan. Frågade varför hon hette det och han tyckte att hon gick och snosade lite överallt och då blev det Snoozan... Nu är alla 3 fina katter i katthimlen och leker med varandra. ❤❤❤

Tycker det är kul när man döper en liten chihuahua till namn som Terminator.... Hahaha... galet roligt ju....

Såg nu att Sanna Lundell och Micke Persbrant´s lilla bebis ska heta Fox.... Coolt.

Har ni några roliga, ovanliga namn eller smeknamn?

Kram ❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pandemin tar aldrig slut...

Vänner.... Ett år har gått sedan jag skrev sist... och vilket konstigt år! Mycket har hänt men ändå är allting likadant, vi jobbar fortfar...