tisdag 17 april 2018

Powerwalk med samtalsterapi

Idag hade jag en tid hos Ångest och Depressionsmottagningen igen och vi hade bestämt att vi skulle ta en långpromenad istället för att sitta inne på kontoret och prata. Motion är något som är väldigt bra när man har depression har jag förstått så det är något jag måste nu försöka få in i min vardag. Att gå ut och promenera och få sol och frisk luft. Det är lättare sagt än gjort när man är helt under isen och helst bara vill ligga under täcket och inte komma fram förrän det är sommar....



Men dagens promenad med Hilkka från Å&D var helt underbar! Vi gick förbi Zinkensdamm och ner till vattnet och hade under tiden samtal om ångest och depression. Vilka steg ska jag ta för att komma ur ångesten när den slår till? Varför kommer den? Vad triggar den? Jag har fått lite verktyg att jobba med och har också "kommittat" mig till 3 längre promenader i veckan (förutom de dagliga småpromenaderna med Presley). Det låter kanske löjligt lite men för mig är det ett stort steg.... Men jag vet också att det hjälper med promenader. När min pappa gick bort så åkte jag nästan varje dag ut till skogen och promenerade och satt vid vattnet och bara rensade tankarna och andades. Det var helande på något sätt och jag vet inte varför jag "tappat" bort att göra det den här gången?

Men det är aldrig för sent så nu har jag rotat fram mina gympadojor och träningskläder för att bege mig ut i spåret och få lite motion och mota bort depressionen och njuta av allt vackert som naturen har att ge just nu.
 

Kram ❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pandemin tar aldrig slut...

Vänner.... Ett år har gått sedan jag skrev sist... och vilket konstigt år! Mycket har hänt men ändå är allting likadant, vi jobbar fortfar...