torsdag 31 maj 2018

Tyngdtäcke - hjälpmedel mot ångest/depression

I veckan fick jag hem ett kedjetäcke som jag nu ska använda i min rehabilitering för stress/ångest/depression. Mycket intressant! Jag var hos en arbetsterapeut och provade en massa olika sorters täcken. Hade ingen aning om att det fanns så många varianter och hur bra dom verkar vara. Många som använder dessa täcken kan ta bort sömnmediciner och det dämpar deras ångest.

I alla fall så provade jag ett gäng olika täcken och fastnade för ett kedjetäcke på 10 kg. Låter ju galet att man ska sova med 10 kg kedjor på sig men det kändes otroligt skönt. Man har ett jämt tryck över hela kroppen och känner var kroppen börjar och slutar liksom...

Melody har också fått prova ut ett täcke då hon också blivit rekommenderad det från BUP och hon valde ett bolltäcke på 7 kg. Det är som att ha ett av IKEA´s bollhav på sig på natten....hahaha... puffigt och mysigt. Hon tycker att hon sover mycket bättre och ligger mycket mer still på natten.

Jag har inte sovit med mitt täcke ännu då jag för tillfället för en sömndagbok på hur jag sover och mår utan kedjetäcket för att sen jämföra hur jag mår med det. Det ska bli väldigt intressant att se vad det blir för skillnad.

Så bra att man kan få dessa hjälpmedel på recept! Om jag skulle köpa mitt täcke privat utan remiss skulle det kosta 7000:- men i och med att jag nu fått detta via Capio Psykiatrin som hjälpmedel så betalar jag bara 600:-. Fantastiskt! Hoppas att det ger sån bra effekt att jag kan plocka bort nån medicin också!

Så Håkan, om det är något som skramlar och rasslar i sängen så är det bara jag som försöker vända mig under mina 10 kg kedjor.... mohaha

Kram ❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pandemin tar aldrig slut...

Vänner.... Ett år har gått sedan jag skrev sist... och vilket konstigt år! Mycket har hänt men ändå är allting likadant, vi jobbar fortfar...